Tips & tricks

Grote opruiming in huis tips

Misschien zagen jullie het al voorbij komen in het vorige blogje, maar hier in huis had ik afgelopen week een herfstschoonmaak. En niet dat ik zomaar alle keukenkastjes een extra sopje gaf (sterker nog, dat moet eigenlijk nog gebeuren), maar meer dat het hele huis eens goed werd opgeruimd. Het had eigenlijk meer een herfstopruiming moeten heten. Maar na de zomer, en alle maanden ervoor, was alle troep in huis zo erg opgelopen, dat het dringend nodig was. Zelf vind ik zo’n grote opruiming best een obstakel. Ook al ben ik gek op opruimen en weggooien, als het zo erg opgelopen is, om wat voor reden dan ook, dan zie je er ‘letterlijk’ als een berg tegen op. Om jullie wat op weg te helpen, mocht je zelf ook zo’n grote opruiming tegemoet gaan, kom ik met wat tips. Hoe je dit nou aanpakt en waar je begint. 

1. Maak een lijst!

Mocht het veel zijn dat je moet opruimen, maak dan een lijst. Dat kan in je bullet journal, maar dat kan ook gewoon op een simpel wit papiertje. Deel dit in per ruimte van je huis, schrijf eronder wat je daar allemaal gaat doen. En, tip: maak ook kleine taakjes aan. Waarom? 1. Het geeft wat overzicht. 2. Dan kan je lekker veel wegstrepen als je het hebt gedaan. Dat geeft een goed gevoel en DAT is natuurlijk waar we dit allemaal voor doen!

Mocht je deze lijst voor in je bullet journal willen maken, misschien heb je dan wat aan dit filmpje, waarin ik samen met jullie een pagina hiervoor ontwerp:

2. Pak de spullen die je nodig hebt!

Om te beginnen heb je wel iets nodig. Namelijk vuilniszakken. Mocht je die nog niet hebben, of niet genoeg, haal die dan even. Die kan je niet genoeg hebben. Een rol is zo leeg als je het echt goed gaat doen. Maak ook een lekker sopje, zodat je meteen de lege planken kan soppen voordat je alles weer terug zet. Pak ook wat lege manden/bakken, waarin je spullen kan sorteren. Mocht je op zolder allemaal spullen vinden die naar beneden moeten of naar de slaapkamer, dan kan je het meteen even sorteren en klaar zetten. Beneden hoef je dan alleen maar met die bak rond te lopen en alles op de goede plek terug te leggen.

3. Begin met nog meer troep maken

En dat klinkt gek he? Maar om troep op te kunnen ruimen, zal je eerst meer troep moeten maken. Trek bakken, kasten, vakjes, lades en manden leeg. Gooi gewoon alles ondersteboven op de grond en ga het uitzoeken. Pak een grote vuilniszak erbij en ga uitzoeken wat je gaat bewaren en wat gewoon weg mag.

4. Maar begin met één ruimte en maak die helemaal af. 

Wil je het een beetje overzichtelijk houden, begin dan op één plek. Dus ga niet meteen het hele huis ondersteboven halen, want dan zie je er alleen nog maar meer tegenop. En als je dan geen zin meer hebt, en je hele huishouden op zijn kop ligt, ga je niet blij worden. Daarnaast geeft het dan ook totaal geen voldoening tussendoor. Ruimte voor ruimte werkt het beste. En als je grote ruimtes hebt, zoals een enorme zolder of schuur, dan is het misschien handig dat ook nog op te delen. Begin met de kast, of met de schotten op zolder. Mijn tip: Werk van boven naar beneden toe. Zo kan je langzaam de berg bij de voordeur die naar het grof vuil moet groter maken, zonder dat je meteen die opgeruimde ruimte weer verpest met alle troep van boven.

5. Doe alsof je gaat verhuizen

Dat werkt voor mij altijd goed. Als ik ga verhuizen, ga ik heel drastisch opruimen. Waarom? Omdat ik dan ALLES moet inpakken, ALLES moet meenemen en totaal GEEN zin heb om dan ook nog onzin mee te moeten slepen. Het is al zoveel. Zeker als je ergens lang hebt gewoond en een heel gezin hebt inmiddels. Dus, om het mezelf dan zo makkelijk mogelijk te maken, gaat dan ineens alles weg. Ik ben zo iemand die een halve kaars kan bewaren (voor als mijn kaars op is en ik geen nieuwe heb gehaald bij de Action, je weet maar nooit). Als ik ga verhuizen ga ik die kaars natuurlijk echt niet meenemen. Ik wil in mijn nieuwe huis gewoon ook nieuwe, frisse kaarsen. En dan gooi ik het ineens wel weg. Doe nu dus net alsof je gaat verhuizen. Geloof mij, je gaat echt niet wakker liggen dat je die kaars hebt weggegooid. Doe het gewoon weg! Lekker al die lege planken!

6. Sorteer meteen je afval

Op het grof vuil moet je je afval sorteren. Als je slim bent, doe je het meteen bij het uitzoeken. Wat ik wel doe, als ik nog aan het uitzoeken ben, al het afval op één grote stapel smijten. Ik heb dan uiteindelijk achter me echt een enorme berg met verschillende spullen liggen. Op het moment dat ik het ga klaarzetten bij de deur, sorteer ik alles. Papier bij papier. Glas bij glas. Etc. En richt je auto ook op die manier in. Dat alles van hetzelfde netjes bij elkaar staat. Geloof me, dat scheelt je een heleboel tijd als je daar bent. Ik sorteer dat soort dingen liever thuis dan dat ik daar honderd keer heen en weer blijf lopen en blijf zoeken in mijn auto. Zal je ook net weer zien dat het gaat regenen. Doe het lekker thuis, zet het goed klaar en binnen een kwartier heb je je bomvolle auto op het grof vuil geleegd.

7. Zet goede spullen te koop

Mocht je nog iets vinden tussen je “afval” waar je nog iemand blij mee zou kunnen maken, gooi het dan niet weg, maar zet het te koop. Nu denk je, wat een werk. Ik heb daar helemaal geen zin in. Ga het toch doen. 1. Het geeft je een goed gevoel dat je iemand anders blij ergens mee maakt. 2. Je bent dan heel bewust bezig met het wegdoen van je spullen en wat je allemaal hebt. 3. Je zal verbazen hoeveel geld je nog binnenhaalt. Wat je anders gewoon had weggegooid. 4. Van dat geld ga je iets heel leuks kopen voor jezelf. Een nieuwe jurk. Een lekker luchtje. Een heerlijke chocoladereep. Want dat heb je wel verdiend na zo hard werken.

8. Beslis wat weg kan en wat niet

Hoe beslis je nou wat weg kan en wat niet? Sowieso door natuurlijk te kijken hoe vaak je iets gebruikt? Heb je iets al langer dan een jaar niet aangeraakt, misschien kan het dan wel gewoon weg. Vaak bewaar je spullen, omdat het een emotionele waarde heeft. Maar hoe vaak kijk je er nou echt nog naar? Dat rapport van de basisschool, al die tekeningen van toen je kind was. Wat doe je er nou eigenlijk mee? Misschien kan je er foto’s van maken en er een leuk fotoalbum mee maken? Scheelt onwijs in de ruimte. Mocht je het toch lastig vinden, dan kan je het nog netjes opruimen en voor jezelf bepalen wanneer je er dan wel afstand van kan doen. Bijvoorbeeld: “Als ik volgend jaar dit nog steeds niet heb aangeraakt, dan kan het gewoon weg”.

Ditzelfde werkt met kleding. Vaak bewaren we het maar, want misschien wordt het ooit nog de mode. Of word ik ooit nog zo slank. Stel voor jezelf een ultimatum. Mocht je dit toch lastig vinden, misschien is het een idee om al je kledinghangers achterstevoren op te hangen. Als je dan zelf iets terug hangt, hang je ze recht. Zo zie je na een jaar heel goed wat je dus echt al een heel jaar lang niet aangeraakt hebt. Zou je die ruimte niet veel liever willen gebruiken voor nieuwe kleding? Dat je wel draagt? Of voor meer kastruimte, zodat je blouzen en jurken niet zo gaan kreuken en makkelijk uit de kast komen? Diegene die je wel draagt? Bepaal dus zelf wat voor jou werkt, wat weg kan en wat je bewaart.

9. Het hoeft niet in één dag!

Het hele huis opruimen, dat hoeft niet in één dag te gebeuren. Als je dat lukt, en je hebt er zin in, dan moet je natuurlijk lekker je gang gaan, maar het hoeft niet. Ik zelf verspreid het liever over de hele week. Telkens één kamer. Net zolang tot ik zoveel troep heb dat mijn hele auto vol zit voor het grof vuil. En dan ga ik weer verder. Dan ben ik niet alleen maar aan het opruimen, blijft de troep die ik ermee maak overzichtelijk en blijft mijn energie voldoende om de volgende dag ook weer van alles te doen.

10. Ga ervan genieten

Want daar doe je het voor. Voor het opgeruimde gevoel. Voor de lege planken in de kasten. Voor de opgeruimde schoenenkast, met alleen maar schoenen die je nog draagt. Voor het fijne gevoel als je een keukenkastje opendoet en ziet dat de stroop niet meer aan het plankje vastplakt. En die zolder die helemaal aan kant is, waar je weer normaal doorheen kan lopen. Ik kan er echt van genieten. En ik denk iedereen wel. Als het klaar is. Ga er dan ook heel hard van genieten. Loop wat extra vaak door die ruimtes heen. Gewoon om even te kijken. Hoe hard jij gewerkt hebt en wat een geweldig resultaat je hebt gekregen!

Heel veel opruimsucces! En niet teveel nadenken, gewoon beginnen. Want al haal je er maar één vuilniszak uit, het is toch weer een hele zak aan troep minder. En de berg lijkt vaak groter van te voren. Achteraf valt het eigenlijk allemaal best wel mee. You can do it! En je weet wat ze zeggen he? Een opgeruimd huis, is een opgeruimd hoofd. En dat willen we toch allemaal?

Vorige blog Volgende blog

Dit vind je vast ook leuk

1 reactie

  • Reageer Dinja 1 oktober 2017 at 18:04

    Ik ben het zo eens met tip nummer 3, het werkt bij mij ook altijd om eerst nog een grotere zooi te maken. Dan erger ik me eraan en moet de meerderheid van die zooi weg. De rest van de tips kan ik ook wel goed gebruiken eigenlijk 🙂

  • Laat een reactie achter